تحقیق رفتار مصرف کننده

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته مدیریت (آموزش_و_پژوهش)

تئوری مطلوبیت نهائی

در این بخش با استفاده از مفهوم مطلوبیت نحوه تصمیم گیری یک مصرف کننده برای خرید یک کالا بررسی می شود.

یک مصرف کننده، شخص با خانواری است که کالاها و خدمات را به منظور ارضای خواسته ها و نیازهایش خریداری می کند و در بیشتر حالات مصرف کنندگان افرادی هستند که کالاها و خدمات را برای ارضای شخصی خود می خرند، مثل خرید یک بستنی یا یک اتومبیل. هم چنین وقتی یک فرد یک کالا را برای شخص دیگری می خرد مثل خرید بلیط سینما برای دوست خود یا خرید یک هدیه برای والدین خود، در این هنگام نیز او یک مصرف کننده می باشد. در تعریف تقاضا، عبارت خانوار نیز معادل مصرف کننده است. آنچه که یک مصرف کننده را از یک واحد تجاری یا دولت متمایز می سازد، این است که افراد و خانوارها کالاها و خدمات را مستقیما برای ارضای خواسته ها و نیازهای خریداری می کنند، در حالی که واحدهای تجاری کالاها و خدمات را برای تولید کالاها و خدمات دیگر نیز به کار می گیرند. مشابه این امر در مورد دولت ها نیز صدق می کند با این تفاوت که نوع کالاها و خدمات ارائه شده اندکی متفاوت است و در بازار فروخته نمی شوند.

مطلوبیت

مصرف کنندگان در طول زندگی روزمره کالاها و خدمات متفاوتی را می خرند و نوع این کالاها و خدمات خریداری شده در طول زمان تغییر می کند. در اینجا این سوال مطرح می شود که با وجود تنوع کالاها و خدمات ارائه شده در اقتصاد، مصرف کنندگان چگونه تصمیم می گیرند که کدام کالا را خریداری کنند؟ به این سوال باید به مفهوم مطلوبیت که مبنای انتخاب مصرف کننده است توجه نمود.

مطلوبیت، ارضای خواسته ها و نیازهاست که از طریق مصرف کالاها و خدمات حاصل می شود. مصرف کنندگان، کالاها و خدمات را برای برآوردن نیازها و خواسته هایشان می خرند. برای مثال غذا برای برطرف کردن گرسنگی و مسکن برای حمایت در برابر محیط خریداری می شود. مطلوبیت در علم اقتصاد برای نشان دادن رضایتی که افراد از طریق مصرف کالاها بدست می آورند، استفاده می شود. بنابراین، لغات آسایش ، رفاه  و خرسندی  معانی مشابهی را شامل می شوند.

به یاد داشته باشید که مطلوبیت از ارضای خواسته ها و نیازها حاصل می شود و از طرفی ممکن است که شما یک بستنی را بیشتر از واکسن فلج اطفال بخواهید، ولی نیاز شما به واکسن بیش از خواستن بستنی است. در این حالت مطلوبیت بدست آمده از واکسن بیشتر از مطلوبیت بدست آمده از بستنی است. از طرف دیگر مطلوبیت یک کالا فقط بر مبنای مفید بودن آن نیست. برای مثال یک چکش ممکن است بسیار مفید باشد، اما در یک روز گرم تابستانی شما مطلوبیت بیشتری از یک بستنی کسب می کنید. به طور خلاصه هم ارضای خواسته ها و هم ارضای نیازها برای کسب مطلوبیت مهم می باشند.

مطلوبیت کل  و بیشینه کردن مطلوبیت

از آنجا که مطلوبیت از مصرف کالاها و خدمات حاصل می شود، بنابراین هر چه کالای بیشتری مصرف شود، مطلوبیت کل مصرف کننده بیشتر خواهد شد لذا مطلوبیت کل عبارتست از سط کل ارضای نیازها و خواسته ها از طریق مصرف کالاها و خدمات.

از نظر رفتار مصرف کننده، هدف به دست آوردن بالاترین سطح مطلوبیت کل ممکن است و در علم اقتصاد با این فرض مواجه هستیم که مصرف کنندگان طوری انتخاب می کنند که بیشترین مطلوبیت را بدست آورند. بیشینه کردن مطلوبیت، فرآیند کسب بیشترین سطح مطلوبیت از مصرف کالاها و خدمات است.

لذا هنگام یک انتخاب، بیشتر افراد مایلند که سطح مطلوبیت را افزایش دهند و هنگامی که مصرف کننده باید از بین دو کالا انتخاب کند، تا جایی که ممکن است، کالایی که مطلوبیت بیشتری ایجاد می نماید را انتخاب می کند.

جدول شماره 1 بیانگر سطوح مطلوبیت کل یک فرد است که ممکن است در ازای گذراندن یک روز در پارک بدست آورد. اگر هیچ ساعتی در پارک نماند مطلوبیت او صفر می باشد. اگر 1 ساعت در ساحل پارک بماند، مطلوبیت کل او 10 واحد می باشد و اگر 2 ساعت در پارک بماند مطلوبیت کل او 18 واحد می باشد. تا زمانیکه 5 ساعت در پارک بماند مطلوبیت کل او افزایش می یابد و اگر 6 ساعت یا بیشتر در پارک بماند سطح مطلوبیت کل او کاهش می یابد.

بنابراین اگر 5 ساعت در پارک بماند بالاترین سطح مطلوبیت برابر با 30 واحد را بدست می آورد. اگر ساعات کمتر یا بیشتری در پارک بماند سطح مطلوبیت کل او کاهش می یابد.

فرمت فایل : Word ( قابل ویرایش )

تعداد صفحات : 33

 

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته مدیریت (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 1401 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 33

حجم فایل:25 کیلوبایت

 قیمت: 55,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل