تحقیق مديريت در قرن 21

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته مدیریت (آموزش_و_پژوهش)

تحقیق در مورد مديريت در قرن 21

مديريت: از حمورابي تا کنون

مديريت اثربخش منابع، مفهومي است که به گفته دانيل ورن در کتاب تکامل انديشه مديريت، مي‌تواند به پادشاه بابل يعني حمورابي بازگردد. مديران باستان، قانوني مشتمل بر مثلاً 282 بند تدوين مي‌کردند که تمامي معاملات، کسب و کار، رفتارهاي شخصي، روابط بين افراد، دستمزدها، مجازاتها و ديگر موضوعات اجتماعي را در بر مي‌گرفت. ورن به اين موضوع اشاره مي‌کند که يک قانون 104 بندي، نخستين قانوني است که براي حسابداري وضع شده است. اين قانون را چيزي شبيه به قوانين مدرن بازرگاني در نظر بگيريد که رابطه ساده ميان يک تاجر و يک خريدار را تعريف مي‌کند . قانون ديگر، اولين قانون حفظ حقوق مشتري بود. حمورابي قانون عجيبي وضع کرده بود که بر اساس آن، کسي که خانه‌اي مي‌ساخت، نمي‌توانست ادعاي مالکيت آن را نمايد و در غير اين صورت به مرگ محکوم مي‌شد.

ورن، توسعه مديريت را به نامهايي آشنا همچون کريس آرگريس، هنري فورد، جان کوتر، التون مايو و ويليام وايت نسبت مي‌دهد و جالب است بگوييم که تجزيه و تحليلهاي ورن، مؤيد همان چالشهايي است که هر کسي که بخواهد امروزه به مديريت منابع خود بپردازد، با آنها دست به گريبان است. مثلاً 600 سال پيش از ميلاد مسيح، چالش يک ژنرال چيني به نام سان تزو، اداره ارتش چين بود و اين در حالي بود که او هيچ اعتقادي به مشورت با ديگران نداشت. او مي‌خواست که همه چيز به شکلي ساده، کارآمد و صحيح انجام شوند.

تعريف رايج مديريت عبارت است از انجام دادن امور از طريق ديگران. هر کسي که براي مديريت کاري تلاش کرده، مي‌داند که مديريت به هيچ‌وجه کار ساده‌اي نيست، گاهي اوقات کارآمد است، ممکن است براي نخستين مرتبه به درستي انجام نشود و هرگز با سرعت رخ نمي‌دهد، زيرا مديريت علم پرتاب موشک نيست که سرعت داشته باشد اما در عين حال پيچيدگي‌هاي آن را دارا مي‌باشد. ورن مي‌گويد:«انديشه مديريت در خلأ فرهنگي بروز نمي‌کند. مديران همواره شاهد هستند که کارشان تحت تأثير فرهنگ موجود است.» با توجه به عناصر فرهنگي )و متغيرهاي اقتصادي، اجتماعي، سياسي و غيره) مديران بايد ابتدا در مورد ضوابط حاکم بينديشند و سپس عمل کنند.

فرهنگ لغات انگليسي آکسفورد با تاريخچه‌اي درباره مديريت آغاز مي‌شود و واژه‌اي که امروزه مورد استفاده قرار مي‌گيرد، داراي 1598 مثال و نقل قول متفاوت است. از واژه مدير نيز دهها سال است که استفاده مي‌شود. براي شروع بايد به سراغ رابرت اوون در سال 1813 برويم که نخستين مرتبه در کتاب اصول کلاسيک مديريت از اين واژه استفاده کرد. اين کتاب فرازهايي از سخنان متفکراني است که در سالهاي فعاليتهايشان بيشترين تأثير را از خود بر جاي گذارده‌اند. اوون به عنوان يک توليدکننده منسوجات در اسکاتلند يک مدير صنعتي نيز بود.

فرمت فایل : Word ( قابل ویرایش )

تعداد صفحات : 29

 

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته مدیریت (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 1378 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 29

حجم فایل:21 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل